Στη ΒΔ πλευρά του Νομού Έβρου και 30
περίπου χιλιόμετρα δυτικά του Διδυμοτείχου , βρίσκεται το ΄΄Αλεποχώρι΄΄ .
Χτισμένο πάνω στην πλαγιά ανάμεσα στην
κοιλάδατου Ερυθροποτάμου και της Οριογραμμής Βουλγαρίας – Ελλάδας , φαντάζει
καταπράσινο τοπίο με τα πέτρινα σπίτια του και τα όμορφα περιβόλια του . Καράβι
που αρμενίζει μέσα στα χρυσοκίτρινα χωράφια του , τους καταπράσινους αμπελώνες του ,
τα γεμάτα βελανιδιές δάση του , τα
γάργαρα νερά που κυλούν στις ρεματιές
του , ανεμοδαρμένο από το δροσερό αεράκι της παγωμένης οροσειράς της Ροδόπης
έρχεται από τα βάθυ των αιώνων κουβαλώντας την ιστορία του .
Από τις μαρτυρίες τις ιστορικές που
υπάρχουν καθώς και από την παράδοση στο χωριό φαίνεται ότι το ΄΄Αλεποχώρι ΄΄ είναι
ένα από τα αρχαιότερα χωριά της περιοχής Δδυμοτείχου . Η παράδοση λέει ότι το
χωριό ήταν πολύ μεγάλο με 800 περίπου σπίτια . Στην άκρη του χωριού κοντά στον ΄΄τσισμέ΄΄ ζούσε ένας Καλόγερος ολομόναχος . Οι κάτοικοι
τον συντηρούσαν προσφέροντάς τον φαγητό . Την εποχή εκείνη στη θέση ΄΄Γιαλαδαρκή΄΄
γινόταν μεγάλο παζάρι . Εκεί υπήρχε μια μεγάλη βρύση . Το νερό ερχόταν με ΄΄κιούγκια΄΄
από την Αγία Παρασκευή .Τα κιούγκια βρέθηκαν με πρόσφατες ανασκαφές . Κάποια
μέρα μια γυναίκα απ΄το χωριό δεν πήγε
φαγητό στον Καλόγερο . Τότε αυτός την καταράστηκε και μαζί μ΄αυτήν ολόκληρο το
χωριό . Σε λίγες μέρες χτύπησε τους κατοίκους χολέρα-πανούκλα και πέθαναν
πολλοί άνθρωποι . Οι περισσότεροι είναι θαμμένοι στη θέση ΄΄Αμπέλια΄΄ όπου μέχρι και σήμερα σώζονται νεκροταφεία .
Πολλοί κάτοικοι έφυγαν και έμειναν μόνο επτά οικογένειες . Σιγά σιγά όμως το
χωριό πάλι μεγάλωσε . Δύο καλντερίμια που σώζονται μέχρι και σήμερα οδηγούσαν
προς την παλιά εκκλησία και τον ΄΄τσισμέ΄΄
.
Στην εποχή της Τουρκοκρατίας , το χωριό ονομαζόταν
: ''Μπας Καρά Μπουνάρ'' που σημαίνει ''Μαύρο Βαθή Πηγάδι'' . Απ'ότι λένε οι γεροντότεροι
το νερό των πηγαδιών που υπήρχαν ήταν μαύρο και πικρό .
Έξω από το χωριό που κατοικούσαν οι Χριστιανοί
και το οποίο ήταν πολύ μεγάλο γιατί συνεχώς ανακαλύπτονται κεραμίδια , πέτρες ,
κιουγκια για νερό ( που μαρτυράν το μέγεθος του ) και σε απόσταση ενός περίπου χιλιομέτρου
υπήρχε τούρκικο χωριό όπου έμενε ο Μπέης με τη φρουρά του , τους αράπηδες και κάποιους
άλλους Τούρκους . Το χωριό των Τούρκων ήταν ακριβώς εκεί που είναι σήμερα η οριογραμμη
που χωρίζει το χωριό από τη Βουλγαρία .
Η καταπίεση από τους Τούρκους ήταν καθημερινή
με όλα τα γνωστά επακόλουθα ( παιδομάζωμα , αρπαγή αγαθών , φόροι και αλλά ) . Ένα
από τα χειρότερα δεινά των κατοίκων από τους Τούρκους ήταν ότι : Οι ΤουρκοΑράπηδες
έπαιρναν την πρώτη νύχτα του γάμου τη νύφη από το γαμπρό . Το γεγονός αυτό είχε
γίνει ο φόβος και ο τρόμος και η πιο εξευτελιστική πράξη σε κάθε νέο ζευγάρι που
παντρευόταν . Η νύφη περνούσε μαρτυρικές ώρες ομαδικού βιασμού και βιασμού της προσωπικοτητάς
της . Αυτό διήρκήσε για πολλά χρόνια .
Κάποια στιγμή όμως οι νέοι του χωριού δεν άντεξαν
περισσότερα .
Συννενοήθηκαν
και αποφάσισαν , μια επιτροπή από τρεις νεαρούς , να ξεκινήσει από το χωριό και
να φτάσει στην Κωνσταντινούπολη , όπου ήταν η έδρα του Σουλτάνου . Εκεί θα επιδίωκε
να συναντηθεί μαζί του για να εκθέσει το πρόβλημα αυτό που τους βασάνιζε εδώ και
χρόνια . Ορίστηκαν τρεις νέοι και ξεκίνησαν με πολλές προφυλάξεις να πάνε στην Κωνσταντινούπολη
. Μέσω των τουρκικών φυλακίων και χωριών μπαίνοντας στην Ανατολική Θράκη μετά από
πολλές μέρες έφτασαν στην Κωνσταντινούπολη .
Την ημέρα που 'φτασαν στην Πόλη , λέει η παράδοση
, γινόταν μια εκδήλωση όπου θα παρευσισκόταν ο Σουλτάνος . Οι άκρες του δρόμου ήταν
γεμάτη κόσμο . Οι τρεις νεαροί θέλοντας να τραβήξουν την προσοχή του , ώρα που θα
περνούσε από μπροστά τους αφού μπήκαν μέσα στο πλήθος , σκέφτηκαν και σήκωσαν στα
χέρια τους τρεις τενεκέδες με φωτιά πολύ ψηλά .
Περνώντας ο Σουλτάνος αντιλήφθηκε την παρουσία
τους και τους κάλεσε στο παλάτι να του εκφράσουν το προβλημά τους . Όταν έγινε η
συνάντηση του διηγηθηκαν όλα όσα συνέβαιναν στο χωριό . Εξαγριωθηκε τότε ο Σουλτάνος
και διέταξε έναν Τούρκο αξιωματικό με ισχυρή φρουρά να επισκεφθεί το χωριό και αν
πράγματι συνέβαινε αυτό που του διηγηθηκαν να τιμωρήσει τους ομοθρησκους του . Την
ώρα που ετοιμάστηκαν να φύγουν οι νέοι αφού τον ευχαρίστησαν , τους ζήτησε να του
λύσουν την απορία , πως κατόρθωσαν να φτάσουν στην Πόλη , χωρίς να γινούν αντιληπτοί
από τα τουρκικά φυλάκια . Εκείνοι του είπαν πως ήρθαν με πολλές προφυλάξεις , κρυβομενοι
και παραπλανώντας τους στρατιώτες με διάφορους πονηρούς τρόπους . Τότε ο Σουλτάνος
τους αποκάλεσε ''τιλκικ'' (αλεπού) και από τότε το χωριό πήρε την τουρκική ονομασι:
''τιλκικιοϊ'' .
Όταν επεστρψαν οι νέοι στο χωριό , διηγήθηκαν
τα πάντα στους συγχωριανούς και περίμεναν την άφιξη της τουρκικής φρουράς για να
ερευνήσει το θέμα .
Σε λίγες μέρες έφτασε ο αξιωματικός με τους στρατιώτες
του και αφού βεβαιώθηκε ότι πράγματι συνέβαινε αυτό με την αρπαγή της νύφης , την
πρώτη νύχτα του γάμου , διέταξε τους στρατιώτες του και σκότωσαν τον Μπέη με τους
Αράπηδες και όλους όσους εμπλέκονταν σ'αθυην την υπόθεση .
Δύο γέροι Τούρκοι κατάφεραν να διαφύγουν . Ο ''Ακσακάλ''
που σημαίνει ''άσπρα γενιά '' και ο ''Αμπντουλάχ'' . Αυτοί έφυγαν και ίδρυσαν αντίστοιχα τα χωριά
''Ακσακάλ''-(Πολια ) και ''Αμπντουλα-(Αβδέλλα) .
Έτσι για πολλά χρόνια το χωριό ονομαζόταν ''Τιλκικιοϊ''
και μετά την απελευθέρωση πήρε το Ελληνικό όνομα ''Αλεποχωρι''
Υπάρχει και η δεύτερη εκδοχή ότι πήρε το όνομα
από τις πολλές αλεπούδες που υπήρχαν στην περιοχή , αλλά ισχυρότερη είναι την πρώτη
που μεταφέρεται εδώ και πολλά χρόνια από στόμα σε στόμα .
Την εποχή της Τουρκοκρατίας όλα τα σκέπαζε η φοβέρα
και τα πλάκωνε η σκλαβιά . Η σκλαβιά στο χωριό διήρκήσε παρά πολλά χρόνια . Τουρκοπατηθηκε
περί του 1350 όταν αλωθηκε και η Ανδριανουπολη .
Αργότερα το χωριό κατακτήθηκε από τους Βούλγαρους
. Το 1920 , μετά την απελευθέρωση της Θράκης άρχισε να παίρνει τη σύγχρονη μορφή
του . Το 1922 ύστερα από τη Μικρασιατική καταστροφή , ήρθαν πολλές οικογένειες προσφύγουν
( 22 οικογένειες ) . Έχτισαν τα σπίτια τους και τους δόθηκαν κτήματα για καλλιέργια
, από την έκταση του χώρου . Σήμερα πρόσφυγες δεν υπάρχουν στο χωριό παρά ελάχιστοι
. Οι περισσότεροι έχουν φύγει προς Θεσσαλονίκη και Αθήνα . Η Ιταλική και η Γερμανική
κατοχή , άφησε τα σημαδισημάδια της στο χωριό .
Αρκετά παλικάρια του χωριού πολέμησαν στα βουνά
της Αλβανίας στο έπος του 1940 όπως και στη Μικρασιατική καταστροφή . Το χωριό αρκετά
ταλαιπωρήθηκε την περίοδο του εμφυλίου πολέμου 1946-1949 επιδη ήταν δίπλα στη Βουλγαρία
. Έγινε σημείο πολλών συγκρούσεων της εμφυλιας διαμάχης . Πολλές φορές εκκενωθηκε
, είχε σε αρκετά θύματα στον εμφύλιο πόλεμο . Μετά τον εμφύλιο προσπάθησε να ανασυγκροτηθεί
και το κατόρθωσε .
Τα σύνορα τα υπάρχοντα , χαρακτηκαν μετά τις
συνθήκες του Ελληνικού κράτους με τη Βουλγαρία-Τουρκία . Η μέχρι πρότινος κοινότητα
Αλεποχωρίου αποτελείται από 25000 περίπου στρέμματα , από τα οποία 12000 είναι καλλιεργήσιμα
και τα υπόλοιπα δάση . Με αγώνες που εκανανοι κάτοικοι αρκετή έκταση του δημοσίου
άλλαξε καθεστώς και έγινε κοινοτική . Δύο μεγάλοι αναδασμοί έγιναν το 1960 και το
1990 . Πολλοί κάτοικοι έχουν στα χέρια τους συμβόλαια αγοράς χωραφιών από Τούρκους
τσιφλικάδες .
τη δεκαετία του 1960 αρκετοί κάτοικοι μετανάστευσαν
στο εσωτερικό της χώρας ( Αθήνα-Θεσσαλονίκη) και στο εξωτερικό ( Γερμανια-Βελγιο-Αμερικη-Αυστραλια)
.
ΠΗΓΗ : Εργασία της Αρβανιτούδη Νικολέττας 1999